Lyckat skratt för Europa

Har spenderat helgen i Stockholm med min familj. Jag körde upp i fredags och hann hämta mina barn på förskolan. Äldsta dottern fyller fyra imorgon så det helgen ägnades åt kalas och bus.

I torsdags kväll var Cirkus Skratt i stan. Det var vår valupptakt inför Europaparlamentsvalet den 7 juni. Närmare 350 personer fick en underhållande kväll. Roligt – och vi har haft väldigt roligt att jobba med förberedelserna. Även det har gett mycket skratt! Och det verkar som om de flesta var nöjda med kvällen – moderaten Lars Holmin var också där och gav ett OK i betyg. Han skriver att jag höll ett brandtal. ”Brand” eller inte, det här vad jag sa:

Jag har fått äran att hälsa er välkomna hit till Vistavallen och Cirkus Skratt ikväll. Jag heter Mattias Josefsson och är sedan drygt en månad socialdemokratiskt oppositionsråd i Ulricehamn. Jag är 35 år och född och uppvuxen här i Ulricehamn. I mitten av 90-talet fick jag jobb på Emballator Ulricehamns Bleck och valde att engagera mig fackligt i princip omgående. Jag valde också att engagera mig politiskt eftersom jag insåg att de villkor jag förhandlade om för mina arbetskamrater till stor del påverkas av politiska beslut.

Jag såg när jag förhandlade om mer pengar i lönekuvertet för mina arbetskamrater att pengar gick i skatt. Och den naturliga frågan för mig blev; vart tar dessa pengar vägen, hur används dom och vad kan jag göra för att dom ska komma mina arbetskamrater och människor med liknande villkor bäst till del.

Det handlar till exempel om att alla ska ha rätt till en rimlig ersättning när någon av oss tvingas ut i arbetslöshet, att det ska finnas bra möjligheter att hämta in ny kunskap om jag blir arbetslös. Det gynnar inte bara individen, det gynnar även företagen och hela samhället som hela tiden kan ställa om och konkurrera med kunskap och ny teknologi. Men det handlar inte bara om pengar utan också om lagar som påverkar tryggheten på arbetsplatsen, till exempel lagen om anställningsskydd.

Inom samtliga de här områdena har vi de senaste åren tyvärr sett försämringar.

Cirkus Skratt är Socialdemokraternas startskott här i Ulricehamn i valet till Europaparlamentet. Bara om några dagar, den 20 maj kan du börja rösta fram till och med den 7 juni.

Och tittar vi på valet till Europaparlamentet så är det inget kunskapstest. Det handlar om värderingar. Och det handlar i högsta grad om ett val kring vilken syn på arbetsvillkor som Europa ska ha.

Och jag menar att Moderaterna överger svenska intressen.

Ta till exempel domen i Laval-fallet. Där tog svenska Moderater på sig ledartröjan för att löntagare ska tvingas konkurrera med lägre löner och sämre arbetsvillkor.

Det är inte bara dåligt för svenska arbetare utan det försämrar också möjligheterna för våra svenska företag att konkurrera. Och det skapar inga nya jobb.

Jag anser att Sverige, svenska folket och våra företag ska konkurrera med kunskap och kompetens. Och låt alla Europas företag konkurrera med varandra och må det vassaste företaget vinna. Det uppmuntrar utveckling.   

Men ikväll är vi samlade för att skratta tillsammans. Och Cirkus Skratt – Sveriges största cirkus – utlovar en kväll fylld med underhållning med artister av internationell klass, djur och orkester. Själv har jag mycket höga förväntningar efter att ha läst en hel del recensioner om Cirkus Skratt i en rad tidningar. Och de har varit idel lovord må jag säga. Så jag ska inte förlänga det här mer. Utan nu återstår det bara en sak att säga; Får jag be om störssssta mööööjliga tyyyyyssssstnad.

___

I fredags presenterade Socialdemokraterna vårt valmanifest. Ett tokbra manifest som sätter jobben först och som får högsta betyg av mig.

Kommentera

