Tvingen tillbaka – lika hög som tidigare

För mig är Ulricehamn en vacker och pittoresk småstadsidyll som vi ska vara rädda om, bevara och utveckla. Därför blev jag glad i slutet av april när en majoritet av kommunfullmäktiges ledamöter beslutade omarbeta förslaget om att bygga höga hus vid Tvingen 9 & 10 (Votens lokaler, husen snett ovanför Willys). Beslutet kom mycket tack vare ett starkt stöd från många ulricehamnare.

Förslaget innebar att de tänka husen utifrån Storgatan skulle få sträcka sig 19,5 meter upp i skyn.

I juni var ärendet uppe kommunstyrelsens arbetsutskott för beslut om illustrationer. Då föreslog jag att illustrationerna ska visa husen från Storgatan, Fiskarebacken och Strandgatan så att alla kan se vad det är vi ska ta beslut om. Tyvärr fick jag inte igenom det förslaget.

tvingen9_10

 

tvingenplanbe

(Notera siffran +192,5. Den anger högsta nockhöjden i meter över nollplanet. Den ska sättas i relation till de +173 som det står på Storgatan. Mellanskillnaden blir 19,5 meter.)  

Vi inom oppositionen är inte nöjda med förslaget. Hjälp oss att stoppa de höga husen. Skriv insändare och kom till fullmäktige den 28 september klockan 18.00. Allt du behöver göra är att vara där.

3 thoughts on “Tvingen tillbaka – lika hög som tidigare

  1. Är inte problemet att ingen vill bygga låga hyreshus eftersom man inte kan få någon ekonomisk vinst med dem. Skall vi istället låta privatpersoner bygga stora villor för eget bruk? Jag vill inte se en strandpromenad fylld av höghus men så som det ser ut nu är det ju förfärligt. Vi måste göra något åt strandpromenaden och kan man inte bygga hus som är lönsamma och sälja så lär ju ingen vilja bygga. Kanske skall man bygga butikstråk (med lägenheter ovanpå) istället men i så fall måste vi arbeta med att stärka den lokala handeln som ju i nuläget går på knäna!

  2. Vid Sanatorieskogen planerar Skanska att bygga hus enligt det koncept de kör ihop med Ikea, dvs Boklok. Där är husen på 2 våningar och ändå kan de få ekonomisk lönsamhet.

    Tanken var ju att vi skulle haft butikstråk med lägenheter ovanpå vid Åsunda Sjöstad, det står i översiktsplanen.

    Jag är helt övertygad om att det går, bara viljan finns.

  3. Det här ser jag som ett av de viktigare projekten i Ulricehamn de kommande 2-3 åren. Att det måste byggas högt är för att det inte finns nog med parkeringsplatser och för att de initialt ville installera ett parkeringsdäck i bottenplan. En annan anledning till att bygga högt är att få ned kostnaderna per lägenhet.

    Ett hus måste få byggas högt, självklart vill jag inte att det skall byggas enorma hus i den pitoreska småstaden men det krävs att det byggs nya lägenheter kontinuerligt. Jag vet att många byggherrar har synpunkter på de tomter där det finns utrymme för nybyggnation. Utnyttja de tomter vi har säger jag.

    Samtidigt tycker jag inte att 19,5 meter som högsta punkt på ett hus skall ses i sitt perspektiv. huset kommer inte per automatik att bli 19,5 meter det är den maxhöjd som stadsarkitekten beskrivit. 19,5 är den absolut högsta punkten på den byggnad som får resas på tomten.

Kommentera

