Våga ta ansvar för barnen i Ulricehamn

Nästa år riskerar våra barn i Ulricehamn att tvingas in i större barngrupper. När den borgerliga majoriteten nu planerar budgeten tvingas barn- och utbildningsförvaltningen ta till kraftfulla tag för att leva upp till den borgerliga majoritetens mycket hårda sparkrav. 29 personer kan tvingas lämna våra barn det kommande året. Idag fattar barn- och utbildningsnämnden sitt beslut.

Samtidigt avfärdar Kristdemokraterna – ett parti som enligt vissa vurmar familjen – och deras gruppledare i Ulricehamn Ingvar Kärrsmyr i dagens Ulricehamns tidning en skattehöjning för att rädda kvaliteten och arbetsmiljön inom barnomsorgen.

Att höja skatten är det ingen som vill. Att höja skatten är allt annat än populistiskt. Särskilt inför ett valår. Och jag resonerar som de flesta andra; jag behåller gärna mina pengar i plånboken.

Men samtidigt måste jag se till att våra barn och äldre får den omsorg de har rätt till. Jag måste våga ta ansvar – även om det innebär tuffa beslut.

Jag kan inte acceptera att våra barn ska bli regulatorn när ekonomin tryter. Särskilt inte när den borgerliga regeringen samtidigt sänker skatter med sammanlagt 10 miljarder kronor inför nästa år – pengar som egentligen kunde investerats i välfärdsjobb för att ta hand om våra barn och äldre.

Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet i Ulricehamn har tidigare pekat ut tre områden som vi prioriterar inför nästa år; jobbskapande åtgärder, barnen och sänkta taxor inom äldreomsorgen – även om det kan komma att innebära höjd skatt.

Kommentera

