Intressant projekt som kan stärka Ulricehamn

I slutet av förra veckan presenterade Jesper Fritzon från IPM projektet 25 000 kunder år 2020 för Cityföreningens medlemmar. Jag är tacksam över att jag blev inbjuden. Det var intressant. Projektet, om det blir av, består av tre delar; analys, taktik och agera.

När Jesper Fritzon berättade om upplägget for mina tankar med en gång till Toyota och deras beryktade och välplanerade lansering av Lexus på den amerikanska marknaden. Ingenting lämnades åt slumpen. Allt kring de presumtiva kunderna studerades i detalj. Och resultatet blev succé.

Om projektet blir av tar Ulricehamn denna modell upp till en ny nivå när allt samtidigt görs inför öppen ridå. Det kommer att generera uppmärksamhet kring kommunen.

Jag ser att kommunen kan dra fördelar av projektet. Men jag delar Sparbankens vd Lars Karlssons uppfattning om att föreningens primära intressenter ska bära projektet själv. För egen del kan jag tänka mig att överväga att kommunen är med i projektets första del, analysdelen. Men kommunens medverkan ska inte vara avgörande om projektet blir av eller inte. Handlarna själva bör känna ett ansvar för att utveckla handeln i stadskärnan.

Kommunens viktigaste uppgift i det här sammanhanget är att skapa förutsättningar för bra flöden i stadskärnan och då primärt längs gågatans stråk från norr till söder. Här har vi politiker ett ansvar.

 I och med det tilltänkta resecentrat läggs mycket fokus kring stadskärnans norra del. Och det är bra. Samtidigt är det viktigt att slå vakt om våra fina stadskärna. Det innebär att vi bör vara restriktiva med att bygga ut detaljhandeln i Bronäsområdet så länge kundunderlaget inte tillräckligt stort. Annars riskerar vi att slå undan benen för all detaljhandel i stan. Det är snarare så att kommunen behöver stärka sin närvaro i den södra delen av stadskärnan med publika byggnader för att kunna åstadkomma flödet och koncentrera handeln. Jag är beredd att ta det ansvaret.

One thought on “Intressant projekt som kan stärka Ulricehamn

Kommentera

