Reinfeldt: Ulricehamns ungdomar söker inte jobb

Läste precis Johan Ulvenlövs inlägg på s-buzz.se. Han skriver:

”Läste nyss en artikel i Sydsvenska dagbladet. Dessvärre kan jag inte hitta den på nätet, men den är författad av Erik Magnusson och återfinns på sida 7, del 1. Hursom, i artikeln kommenterar Statsminister Fredrik Reinfeldt ungdomsarbetslösheten på följande sätt:

’- Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. Också i lågkonjunktur byter folk jobb.

– En viktig orsak till att många ungdomar inte får jobb är att de
inte söker jobb.’

Sverige har en av Europas högsta ungdomsarbetslöshetstal, vi har tidigare fått höra att det var Socialdemokraternas fel. Nu är det uppenbarligen ungdomarnas lättja och lathet som är grunden till den svenska ungdomsarbetslösheten. Bedrövligt. Finns det ingen problemkännedom i Regeringen? Kan det inte ens tänkas att det möjligtvis finns ett samhällsproblem. En hel generation kan inte skuldbeläggas på detta sätt.”

I helgen debatterade Carljohan (M)olander och jag jobbfrågan ur ett lokalt perspektiv. Jag konstaterade då att det är skillnad att prata arbetslinje och att i verkligheten avsätta de resurser som krävs.

Men det är klart med en sån syn på en hel generation och på arbetslösheten behövs det kanske inte avsättas några resurser. Jag frågar mig om det är vad jag ska tala om till ungdomarna i Ulricehamn. Ni är problemet, ni söker inte jobb.

4 thoughts on “Reinfeldt: Ulricehamns ungdomar söker inte jobb

  1. Ett svar som man kunde väntat sig från denna regering. Träffar flera ungdomar varje dag och alla vittnar om hopplösheten om att få jobb. En del lyckas andra är helt utlåsta men hur som så är det väldigt svårt. För att inte tala om våra invandrarungdomar som har det än hopplösare.

    Frågan är om Reinfeldts svar hade varit att de är lite latare än våra infödda svenskar? Måtte det bli skifte i september.

  2. Ping: It takes one to know one | - Det perfekta livet

  3. Jag jobbar som rekryterare på ett bemanningsföretag där vi har fokus på just jobb till ungdomar som ska komma ut i arbetslivet. Dock märker man att jobb som inte anses tillräckligt kvalitativa får inga ansökningar. Många unga är kräsna när det gäller jobb och lever istället på föräldrar, a-kassa eller socialbidrag tills de hittar det rätta jobbet för dem, oavsett hur lång tid det tar. Som rekryterare vet jag att det är svårt att komma in på arbetsmarknaden igen om du har stora luckor i ditt cv så mitt tips är att ta vilket jobb som helst medan du söker jobb som du är kvalificerad för. Telemarketing- och vårdjobb finns alltid. Jag håller fullt med det Fredrik säger om att många ungdomar inte söker jobb. Jag som arbetsgivare bör ju veta.

  4. Samtidigt skriver Svenskt Näringsliv i sin rapport ”Att söka men inte finna – Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät 2010, del 1” att vart femte rekryteringsförsök misslyckas på grund av att det inte finns arbetskraft med rätt utbildning att tillgå – samtidigt som vi har massarbetslöshet, över 9 procent.
    Och Svenskt Näringsliv borde ju ha koll på arbetsmarknaden.

Kommentera

