Intressanta tankar kring framtidens bibliotek

Jag läste precis Lars Holmins blogginlägg om framtidens bibliotek och biblioteksutredningen. Jag noterar att han förespråkar det södra läget, det vill säga Kicks-alternativet framför det norra alternativet vid Stubos nuvarande kontor.

I veckan hade jag förmånen att samtala med etnograferna som hjälper Cityföreningen i projektet 25 000 kunder. De var mycket tydliga med att biblioteket bör ligga i det södra läget. De använde till stor del samma argument som Lars har i sitt inlägg och som jag själv har hävdat – och hävdar:

För att skapa ett bättre flöde på gågatan och för att skapa en oas där människor kan träffas för att bara umgås behövs ett kraftigt ankare i södra delen av stan, som annars riskerar att dö ut.

Men jag blir lite frågande när Lars skriver:

”Enligt uppgift från vårt kommunalråd finns det nu ett material framtaget som han och oppositionsrådet fick ta del av i torsdags.”

Utredningen var klar på utsatt tid, det vill säga den 18 maj. Då hade jag den i min inkorg. Själva utredningen är daterad till den 16 maj. Sedan dess har jag inte fått något annat material kring biblioteksutredningen.

Men kanske finns det ytterligare material som har tagits fram, som jag ännu i så fall inte tagit del av. Men det verkar märkligt. Varför skulle ytterligare material tas fram när vi inte ens har diskuterat det vi redan har fått?

Kommentera

