Välkomnande med blocköverskridande motion

I dagens Ulricehamns tidning kan man läsa att Ulf Svensson, Miljöpartiet, och Richard Halifax, Moderaterna, lämnat in en gemensam motion om att flytta ”kommunens två högsta politiska företrädare” till Rådhuset.

Jag har själv inte tagit del av motion ännu och vet inte vad som avses med ”två högsta”. Rent formellt är det fullmäktiges ordförande respektive vice ordförande. Men låt oss lägga undan det formella ett slag och se övergripande på förslaget.

Förslaget i sig är ingen nyhet och har diskuterats i korridorer och beslutsrum av och till under hela min tid som kommunstyrelsens vice ordförande. Förslaget ligger också i linje med vad kommunchefen lyft i ett förslag inför en parlamentarisk grupp.

Men jag blev ändå positivt överraskad när jag läste artikeln och det med tanke på avsändarna – en miljöpartist och en moderat. Det är bra. Det är roligt att den konstruktiva dialogen finns över blockgränserna.

Vad tycker jag då om förslaget?

I det korta perspektivet fungerar Rådhuset alldeles utmärkt som en politisk boning. Men i ett längre perspektiv är Rådhuset alldeles för affärsmässigt attraktivt beläget för att politiken ska ockupera det. Jag hoppas att vi längre fram kan se näringsidkare som varsamt kan ta över ytorna och ge mer liv åt Stora torget.

Nu tillbaka till formalia: Om politiken nu ska flytta in i Rådhuset hoppas jag – oavsett vad som avses med ”två högsta” – att fler politiker i så fall samlas där. I den nya politiska organisationen som ska börja gälla från och med den 1 januari 2011 finns det åtminstone sex personer som behöver någon form av arbetsplats. Genom att placera dem nära varandra kan den konstruktiva dialogen stärkas ytterligare. Och det i sin tur kan ge ännu vassare blocköverskridande förslag.

Kommentera

