Om att gå före eller komma efter och kritisera

Härromdagen lade jag ut Socialdemokraternas, Vänsterpartiets och Miljöpartiets kommunalpolitiska handlingsprogram på bloggen.

När jag lagt ut materialet var Moderaternas första namn Lars Holmin snabbt ute på sin blogg och kritiserade alla enskilda inlägg.

Men innan jag lade ut det tänkte jag igenom strukturen och byggde upp en ny sida på bloggen Framtiden bygger vi tillsammans – som är startsidan för den som klickar sig in på sidan från den banner som partierna har på ut.se.

Dessutom lade jag ut handlingsprogrammet och vår övergripande vision på slideshare.net och gjorde därmed materialet synligt även på facebook. Jag vill att materialet – trots att det är omfattande – ska vara så transparant som möjligt.

Min ingång är att lägga ut hela pdf-filer inte duger. Det tvingar läsaren att ladda ner och skrolla igenom ett helt dokument för att läsa en liten snutt om exempelvis skolan. Jag hittade en annan lösning utifrån givna förutsättningar.

När jag läste Lars Holmins inlägg tänkte jag på ett uttryck som Leif ”Blomman” Blomberg använde sig av: ”Det finns de som går före och uträttar något, och de som kommer efter och kritiserar.”

Sedan brukade han ställa en retorisk fråga: ”Vilken kategori tillhör du?”

Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet har presenterat ett gemensamt handlingsprogram för den kommande mandatperioden och en övergripande vision för Ulricehamns kommun år 2020.

Det Lars Holmin har presenterat för väljarna i en insändare är att en skattehöjning inte är något självändamål. Starkt – och inte minst visionärt av ett första namn.

Trevlig kväll vid Åsunden

Igår var det dags för det årliga LO-metet i Ulricehamn. Nio lag hade anmält sig, varav merparten från min tidigare arbetsplats Emballator. Förra året hamnade jag i samma lag som Göran Josefsson och Jan Hellström. I år ställde Socialdemokraterna upp med ett eget lag.

Jag hamnade bredvid Jan-Olof Ragnar, Emballator. Det var riktigt trevligt. Många minnen dök upp – och skratt. Med trevligt sällskap gör det inget om fiskelyckan sviktar.

Vann gjorde Bengt Tafjords lag efter att redan nämnde bland annat drog upp en ett kilos braxen.

Jag hoppas jag kan vara med även nästa år och då med bättre fiskelycka.

Läs gärna om hur S, V och Mp vill utveckla Ulricehamns kommun.