Stark facklig kritik mot pensionsavtal

I veckan fick jag ett brev från SKTF, Saco-förbunden, Lärarförbundet och Kommunal som riktar skarp kritik mot kommunchefernas pensionsavtal och kräver kompensation i årets löneförhandlingar. Förbunden kräver minst 4 procentiga löneökningar för sina medlemmar.

Det var precis det här jag varnade för innan avtalen tecknades. Nu kan jag bara konstatera att jag har fått ärva, i form av att det beredande utskottet också är förhandlingsutskott, den diskussion om avtalen som någon annan har tecknat – och som jag själv försökt stoppa.

Till Ulricehamns tidning säger Katarina Muhonen, SKTF:

– Jag har inte fått någon förklaring till varför man på det här sättet går utanför det avtal vi kommit överens om.

Jag kan bara hålla med. Det vore bra om det presenteras några hållbara argument till varför avtalen kom till. Det skulle underlätta betydligt.

Mer om pensionsavtalen.

Kommentera

