Enögda frågor om kommunens flyktingmottagning

Socialdemokraternas utgångspunkt för kommunens flyktingmottagande är inte business. Det är inte geschäft. Det handlar inte om klirr i kassan eller minusresultat.

 Mottagandet av flyktingar handlar om solidaritet och omtanke. Det handlar om att ge människor en fristad, människor som drivs på flykt och förföljelse på grund av ras, nationalitet, religiös eller politisk uppfattning eller på grund av kön, sexuell läggning eller annan tillhörighet till en viss samhällsgrupp och som drivits på flykt från sitt hemland.

Därmed blir den första frågan felställd från Sverigedemokraternas Niclas Sunding när han frågar om vad flyktingmottagandet har gett i överskott. Jag ser en milsvidd skillnad i denna fråga och den fråga jag själv ställde till kommunstyrelsens ordförande nämligen; vad kostar kommunens flyktingmottagande och hur finansieras det?

Ingen verksamhet i kommunen ska undanhållas från politikens krav på att arbetet ska bedrivas seriöst, korrekt och målmedvetet. Jag ser ingen anledning att undanhålla denna verksamhet från politikens kritiskt granskande blickar. Verksamheten i sig ska tåla dagens ljus. Likväl som all annan verksamhet som kommunen bedriver. Eller vad är skillnaden?

Därmed frågar jag om Niclas Sunding skulle kunna tänka sig att ställa samma fråga om någon annan verksamhet i kommunen, det vill säga; hur mycket har skolan gett i ekonomiskt överskott? Eller hur mycket har äldreomsorgen gett i ekonomiskt överskott? Eller varför inte, vad har kommunens omsorg för funktionsnedsatta gett i ekonomiskt överskott? All denna verksamhet finansieras delvis med statligt stöd.

Min dotter har haft problem med laktos. Laktosfria produkter kostar mer än det vanliga sortimentet. Ska jag eller min dotter, enligt Sunding, ha dåligt samvete för det? Ska jag känna att jag har belastat skattebetalarna extra? Kommer du att ställa frågor kring specialkost för andra grupper i samhället? Kommer min dotter, blond med blåa ögon, utsättas för samma kritiska granskning vad det gäller kosten, Niclas? Eller är du så hatiskt fäst vid en grupp att du stirrar dig blind på den?

Låt mig också förtydliga, herr ordförande, att flyktingmottagande inte ska förväxlas med invandring. Det är något helt annat. Invandrare är människor som av fri vilja väljer att bosätta sig i vårt vackra land. Skälen till det kan vara många. Det kan vara jobb, kärlek eller en längtan eller saknad efter vårt vackra land och vår kultur.

Och saknad kanske är det rätta ordet. För tittar vi på statistiska centralbyråns uppgifter från 2009 är det största ursprungslandet bland våra invandrare vårt eget land, Sverige. Människor som varit utomlands och arbetat eller studerat i ett antal år för att sedan känna en längtan att komma tillbaka. Det kan också vara spetskompetens som svenskbaserade företag väljer att rekrytera utomlands och i det avseendet tror jag företaget tar föga hänsyn till individens nationella bakgrund.

Herr ordförande, likväl som jag inte kan ställa frågan till kommunstyrelsens ordförande; hur många nya arbetstillfällen skapar flyktingarnas konsumtion i form av mat, kläder, telefoner och abonnemang och så vidare? Eller hur mycket har fastighetsägare i intäkter för lägenheter och lokalhyra för affärsverksamheter för de som valt att starta eget, så kan jag ställa frågan, som Niclas Sunding gör; hur många procent av flyktingarna har ett reguljärt arbete?

Det ligger nämligen utanför ordförandens och kommunens möjlighet att överblicka. Och jag tyckte att kommunstyrelsens ordförande var relativt tydligt med det i sitt svar i samband med att er motion om ett mångkulturellt bokslut besvarades tidigare i år. Men uppenbarligen har inte signalen gått fram. Det har inte kopplat.

Det är tragiskt, herr ordförande, att vi år 2011, i en så kallad kunskapsnation som Sverige uppvisar sådana flagranta kunskapsbrister som kanaliseras genom Sundings interpellation. Men skam den som ger sig. Visserligen gör det mig bekymrad. Men det sägs att repetition är kunskapens moder och jag känner att politikens uppslutning kring kvaliteten i skolan har fått en ny dimension.

Kommentera

