Vi förväntar oss en Götalandsbana

Till hösten ska regeringen, med infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd i spetsen, presentera en infrastrukturproposition. Vi menar att Sverige behöver ett principbeslut om att bygga Götalandsbanan och Europabanan i sin helhet inom en snar framtid.

Snabba tågförbindelser ökar tillgängligheten och arbetsmarknader som tidigare har varit åtskilda kan integreras och ge tillväxteffekter, även i omlandet. Vidare konstatera vi att våra vägar på flera håll i landet inte klarar en utökad godshantering via lastbil utan behöver avlastas av en modern och effektiv järnväg.

Globalt förväntas dessutom en koncentration till ett begränsat antal hamnar och terminaler. Göteborgs hamn är noden för godstransporter till och från Skandinavien. Det är ur ett nationellt näringslivsperspektiv avgörande för svensk konkurrenskraft att förutsättningarna för Göteborgs hamn prioriteras. Ett nytt järnvägsnät avlastar det befintliga järnvägsnätet och möjliggör ökad godstrafik på stambanorna.

I stråket längs Götalandsbanan kommer denna effekt att vara stor, vilket bland annat Handelshögskolan i Jönköping har pekat på. Götalandsbanan öppnar ett nytt effektivt järnvägsstråk genom landet genom att binda samman Göteborg – Borås – Jönköping – Linköping/Norrköping – Stockholm.

Den 65 km långa sträckan mellan Borås och Göteborg utgör redan idag landets tredje största resrelation med starkt dubbelriktad pendling trots undermålig järnvägsförbindelse. Den planerade sträckningen via Landvetter flygplats och det logistikcenter som växer fram i området förstärker naturligtvis möjligheterna ytterligare.

Svenska investeringar i infrastruktur är på historiskt låga nivåer. Från 5,4 procent av BNP i snitt under 70-talet, till rekordlåga 2,9 procent av BNP under 00-talet. I OECD:s rankning av medlemsländernas investeringsnivåer har Sverige tappat från en fjärdeplats till en femtondeplats, och ligger under snittet.

EU:s VIT-bok kräver en kraftig utbyggnad av järnvägsnätet, som ska tredubblas till 2030 och vara färdigutbyggt till 2050. Det svenska järnvägsnätet är en del av EU:s TEN-T vilket medlemsländerna åtar sig att genomföra.

Vi har höga förväntningar på våra riksdagspolitiker, på regeringen och Catharina Elmsäter-Svärd att lyfta fram Götalandsbanan i den kommande propositionen. För vi tror på Sverige, på vår förmåga att skapa tillväxt och öka vår konkurrenskraft. För det krävs en väl fungerande infrastruktur.

Debattartikel publicerad i dagens Ulricehamns tidning undertecknad av Christer Johansson, kommunalråd Bollebygd (M) och undertecknad.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s