Götalandsbanan samhällsekonomiskt lönsam

Ska Sverige och svenska företag klara av den allt tuffare internationella konkurrensen krävs konkurrenskraftiga villkor. Det är varken bolagsskatt eller arbetskraftskostnader som orsakar jobbflytten från Sverige utan snarare en undermålig infrastruktur och höga logistikkostnader. Västsverige tappar dagligen affärsmöjligheter på grund av dålig infrastruktur.

Ett modernt samhälle kräver större arbetsmarknader. En Götalandsbana öppnar ett nytt effektivt järnvägsstråk genom landet genom att binda samman Göteborg – Borås – Jönköping – Linköping/Norrköping – Stockholm. Den 65 km långa sträckan mellan Borås och Göteborg utgör redan idag landets tredje största resrelation med starkt dubbelriktad pendling.

Den planerade sträckningen via Landvetter flygplats och det logistikcenter som växer fram i området förstärker naturligtvis möjligheterna ytterligare, vilket bland annat Handelshögskolan i Jönköping har pekat på. Med Götalandsbanan kan 950 000 människor nå Jönköping inom en timme, mot 250 000 i dag. Linköpings arbetsmarknad skulle växa från 400 000 till 700 000 personer. Detta ger företagen helt andra och bättre förutsättningar att konkurrera.

Vi kan glädjande konstatera att det inte råder några meningsskiljaktigheter mellan partierna i vare sig kommuner eller i regioner i den här frågan. Vi är helt överens om Götalandsbanans betydelse. Men vår farhåga är om regeringen vågar lägga fram ett förslag om Götalandsbanan i kommande infrastrukturproposition. Därför avser vi att lägga en motion till Socialdemokraternas kongress om en snar tillkomst av Götalandsbanan.

En investering i Götalandsbanan och Europabanan är beräknad till 125 miljarder kronor. Om hela investeringskostnaden lånefinansieras via riksgälden med en ränta på 4 procent, vilket jämfört med dagens ränta är en mycket hög nivå, tillsammans med en avskrivningstid på 40 år så innebär det en årlig kapitalkostnad på 6 miljarder kronor. Ställt i relation till Sveriges BNP så motsvarar det knappt 2 promille. Vi är övertygade om att en investering i denna järnväg tillför en ökad ekonomisk tillväxt för Sverige som vida överstiger två promille av BNP.

Vi tror på Sverige, på vår förmåga att skapa tillväxt och ökad konkurrenskraft. Men för det krävs en väl fungerande infrastruktur. Det är dags att gå från ord till handling och låta Götalandsbanan binda samman Sverige. Men frågan är om regeringen är så pass insiktsfull och om regeringen vågar ta det beslutet.

Debattartikel publicerad i dagens Borås tidning undertecknad av:

Ulf Olsson(S) kommunstyrelsens ordförande i Borås

Mattias Josefsson (S) kommunstyrelsens vice ordförande i Ulricehamn

Lena Palmén (S) kommunalråd i Borås

Pelle Pellby (S) kommunstyrelsens vice ordförande i Mark

Jana Nilsson (S) kommunstyrelsens vice ordförande i Varberg

Claes Redberg (S) kommunstyrelsens förste vice ordförande i Tranemo

Stefan Carlsson (S) kommunstyrelsens vice ordförande i Svenljunga

Peter Rosholm (S) kommunstyrelsens vice ordförande i Bollebygd

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s