En svart dag för Sverige och tusentals människor

Idag kom besked om att SAAB läggs ned. Det är tragedi för tusentals människor som tvingas lämna sina jobb. Och kritiken mot regeringens passivitet låter inte vänta på sig.

Roger Jönsson håller med Peter Andersson om Fredrik Reinfeldts uttalande om att regeringen inte gjort tillräckligt. Oppositionen har lagt olika förslag för att kunna stödja svensk bilindustri men regeringen har vägrat att lyssna.

En passiv regering puttade SAAB över kanten, skriver Björn Sundin. Även han konstaterar att Socialdemokraterna har presenterat konkreta förslag som hade kunnat rädda bilföretaget.

– Vi har duktiga tekniker och duktiga anställda. Ärligt talat begriper jag inte det här beslutet. Ur näringslivssynpunkt är det nog det värsta jag har varit med om, säger Gert-Inge Andersson, kommunalråd i Trollhättan på ifmetall.se.

Nu är det upp till regeringen att kliva fram och ta ansvar. Att gömma sig bakom argumentet att ”ta hand om skattebetalarnas pengar” duger inte.

All den upparbetade kompetens och kunskap som finns inom fordonsindustrin i Västsverige riskerar nu att dräneras totalt. Det är ett slöseri med skattebetalarnas pengar att låta skattefinansierade välutbildade människor gå sysslolösa.

Det går knappast att överdriva hur stor betydelse nedläggningen av SAAB har för Sverige. Nationalekonomiskt drabbas hela den svenska ekonomin. Förutom att 3 500 personer tvingas lämna sina arbeten på Saabfabriken försvinner ytterligare 4 500 jobb i form av bland annat underleverantörer, visar en studie från Tillväxtverket. 4 000 av jobben återfinns i Västra Götaland. Inkomstskatterna minskar med 200 miljoner kronor och hushållens disponibla inkomster sjunker med 400 miljoner kronor.

Frågan är inte om utan hur mycket den svenska handelsbalansen kommer att påverkas. Vad kan ersätta SAAB och alla de exportintäkter som har legat till grund för vårt välstånd.

Frågan är heller inte om utan hur många jobb som försvinner i Ulricehamns kommun. Samtidigt konstaterar jag att samarbetspartierna i Ulricehamn (S, V och Mp) har avsatt 14,5 miljoner kronor i arbetsmarknadsåtgärder och sysselsättningsstöd i vår budget. Det är 8,5 miljoner kronor mer än den borgerliga majoriteten. Vi pratar inte bara om jobben. Vi följer upp det med resurser för att kunna sätta jobben först.

Nyligen kom Sveriges kommuner och landsting med färsk skatteprognos som visar att Ulricehamn skulle få ytterligare 4 miljoner kronor i skatteintäkter under nästa år. Den prognosen är nu bara att kasta i papperskorgen.

5 tankar om “En svart dag för Sverige och tusentals människor

  1. Det är oerhört tragiskt för alla som är inblandade men problemet hade ju ändå kvarstått även om regeringen hade gått in med större kraft. Det är och har varit för få som har velat köpa en Saab. Nu gäller det att se framåt och stötta de som behöver hjälp. Jag tror inte att staten hade kunnat driva företaget bättre än vad GM har gjort. Nu krävs det samarbete över blockgränserna för att hjälpa och stötta. Lätta poäng är inte att föredra.

    • Den bäste på att lägga ner SAAB har varit vår nuvarande näringsminister. Otaliga gånger har hon talat om hur dålig denna bil är och att ingen vill köpa den. Tyvärr sa hon inte att det i utvecklingsgaragen i Trollhättan står en helt ny produktlinje med ett lite annat stuk än 9-5:an.

      Många intressanta ideér som nu kommer att köpas upp och placeras i andra länder. Tyskarna såg till att stödja sin bilindustri likaså fransmännen. Vad gör vi? Jo regeringen talar om vilka sopor det är och tycker att VOLVO till Kina är bra och avvecklar SAAB är den enda lösningen.

      Vad det kommer att kosta? Miljarder och en väldig massa teknisk kompetens som andra länder tar och tjänar pengar på. Försvinner fordonsklustret pratar vi om mycket mer än 8000 tusen jobb. Men de vet ju inte regeringen för de har ju inte räknat på det, sa Fredrik Reinfeldt här om dagen. Kanske dags att göra det nu när det är för sent. Får man föreslå att regeringen tar ett snack med Västra Götalands företrädare som har ganska så färska siffror totalt sett.

  2. Socialdemokraterna har bett om dialog i den här frågan det senaste halvåret. De fackliga organisationerna har bett om dialog. Det kan inte ha undgått någon…
    Att försöka krypa undan sitt ansvar när det blåser kallt är inte att föredra.

  3. Äger du en SAAB? Har du tänkt köpa en SAAB?

    Förövrigt så kan man nu börja se facit i Tyskland för skrotpremien. Huvuddelen av nybilarna var utlandsbyggda småbilar och nu när folk som hade pengar har köpt bil ett par år tidigare än planerat så faller nybilsförsäljningen igen.

    Kom ihåg varvsstödet, 35 miljarder kr för att hålla varven under armarna i ca 10år och dom gick i konkurs ändå. Det hade varit lite billigare att ge varje varvsarbetare (32 000 personer) 10 miljoner var (mer än 30 Mil i dagens penningvärde)

  4. Jag är helt medveten om hur marknaden fungerar. Finns inte efterfrågan ska man dra tillbaka utbudet. Med det har jag inte sagt att vi behöver stänga igen bilfabriken.

    Rune verkar vara en hejare på att räkna. Du har inte räknat på hur mycket vi har investerat i fabriken, hur mycket all utbildning har kostat och vad arbetslösheten kommer att kosta.

    Ford valde av all världens länder att placera sin forskning och utvecklingsanlägging i Västsverige. De har investerat åtskilliga miljarder i Sverige. Vi har en enorm kunskap. Den borde vi vara rädda om.

Lämna en kommentar