Tillväxten i Västsverige kräver Götalandsbana

Frågan om Götalandsbanans vara eller icke vara närmar sig ett avgörande. I vart fall ett första beslut givet den kommande infrastrukturpropositionen.

Ett modernt samhälle kräver förstorade arbetsmarknader. Med Götalandsbanan mellan Linköping och Göteborg över Jönköping kan 950 000 människor nå Jönköping inom en timme, mot 250 000 i dag. Linköpings arbetsmarknad skulle växa från 400 000 till 700 000 personer.

Snabba tågförbindelser ökar tillgängligheten och arbetsmarknader som tidigare har varit åtskilda kan integreras och ge tillväxteffekter, även i omlandet. Dessutom är det uppenbart att vägar på flera håll i landet inte klarar en utökad godshantering via lastbil utan behöver avlastas av en effektiv järnväg.

Dagens bana går inte via Borås. Gällde det enbart Borås hade vi kunnat acceptera förhållandet. Men idag vi har en stambana som går utanför många av Sveriges större städer. Borås, Jönköping, Linköping och Norrköping ligger inte ”mellan Stockholm och Göteborg”. Bara dessa fyra städer har nästan en halv miljon människor. Om man tror att det finns ett värde att företag i Borås samarbetar med företag i Linköping eller att studenter i Jönköping kan bedriva projekt i textilstaden Norrköping med stöd från Textilhögskolan i Borås, ja då behövs en ny järnväg via Borås-Jönköping-Linköping.

Bygger man en ny järnväg är det i alla avseenden att föredra att man bygger den efter den bästa tänkbara standarden och som möjliggör snabba tågförbindelser.

För landet är det viktigt att få kommunikationer som förenar många människor på ett enkelt sätt. Götalandsbanan får den effekten genom att den går i områden som är relativt tättbefolkade.

För Borås del kommer resandet mot Göteborg att bli allt mer avgörande. Redan idag är Borås-Göteborg Sveriges tredje största reserelation, men en mycket liten andel av resandet går via järnväg. Det beror troligen på att dagens banstandard är så låg att restiden blir lång och resan obekväm. Därför behöver vi en bättre järnväg till Göteborg. Lägger man där till att banan ska gå via Landvetter är det enkelt att se att för boråsaren är Götalandsbanan viktig. Den innebär också att vår region stärks genom att vi knyter ihop Västsveriges två största arbetsmarknadsregioner.

Vi är övertygade om att Borås behöver en Götalandsbana för sin utveckling, att regionen behöver en Götalandsbana för att öka invånarnas möjligheter och att landet behöver en Götalandsbanan för att skapa ett starkt tillväxtstråk Göteborg-Borås-Jönköping-Linköping-Norrköping-Nyköping-Stckholm. Med en Götalandsbana ges också alla mellanliggande orter (ex. Bollebygd och Ulricehamn) nya pendlingsmöjligheter och blir en del av samma tillväxtkorridor.

Debattartikel publicerad i dagens Borås tidning undertecknad av Christer Johansson, kommunalråd i Bollebygd (M), och mig.

En tanke på “Tillväxten i Västsverige kräver Götalandsbana

Lämna en kommentar